Sidebar

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

24
Τετ, Απρ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΘΕΜΑ:  Συνθήκες Εργασίας στο ΠΝ και Παραιτήσεις Στελεχών

ΣΧΕΤ.:   α.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 060/2022 έγγραφό μας

              β.   Ερώτηση 852/15.11.2022 της ΒτΕ

              γ.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 024/2023 έγγραφό μας

              δ.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 063/2023 έγγραφό μας

              ε.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 065/2023 έγγραφό μας

              στ. Επίκαιρη Ερώτηση 94/08.09.2023 της ΒτΕ

 

   1.   Παρά τις συνεχείς προσπάθειές μας να κρούσουμε τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζει το ΠΝ, με ιδιαίτερη ανησυχία παρατηρούμε την Πολιτεία και την Ηγεσία να παραμένουν απαθείς απέναντι στο μείζον πρόβλημα των παραιτήσεων.

 

   2.   Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δημοσιευθεί από 1-1-2023 στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, για το έτος 2023 μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου έχουν παραιτηθεί εκατόν τριάντα τέσσερις (134) στρατιωτικοί του ΠΝ όλων των βαθμών και προελεύσεων, ήτοι περίπου το πλήρωμα μιας Φρεγάτας. Ο αριθμός αναλύεται ως εξής:

 

              α.   Σαράντα τρεις (43) αξιωματικοί προέλευσης ΑΣΕΙ (ΣΝΔ-ΣΣΑΣ), αριθμός που πλησιάζει τους φετινούς εισακτέους Μαχίμους αξιωματικούς της ΣΝΔ (50). Εξ αυτών:

  • Οι είκοσι έξι (26) στους βαθμούς Ανθυποπλοιάρχου και Υποπλοιάρχου.
  • Τουλάχιστον δέκα (10) επέλεξαν συνειδητά να πληρώσουν αποζημίωση λόγω πρόωρης αποχώρησης από το στράτευμα.

               β.   Είκοσι (20) αξιωματικοί προέλευσης ΑΣΣΥ (ΣΜΥΝ).

               γ.   Είκοσι πέντε (25) αξιωματικοί προέλευσης Εθελοντριών/Εθελοντών /Ειδικής Μονιμότητας/ΕΜΘ.

               δ.   Επτά (7) ανθυπασπιστές [τρεις (3) ΑΣΣΥ και τέσσερις (4) ΕΜΘ].

               ε.   Δεκατέσσερις (14) υπαξιωματικοί [εννέα (9) ΑΣΣΥ και πέντε (5) ΕΜΘ].

               στ.  Είκοσι πέντε (25) υπαξιωματικοί προέλευσης ΕΠΟΠ.

               ζ.   Τα τριάντα δύο (32) στελέχη προέλευσης ΣΜΥΝ που παραιτήθηκαν αντιστοιχούν στο 1/5 των φετινών εισακτέων της ΣΜΥΝ (163).

               η.   Περί τα τριάντα πέντε (35) παραιτηθέντα στελέχη έχουν γεννηθεί στη δεκαετία του 1990 (αριθμός που αντιστοιχεί στο 1/4 των παραιτήσεων).

 

   3.   Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στους ανωτέρω αριθμούς δεν έχουν συνυπολογιστεί:

 

              α.   Οι αποστρατείες Ανωτάτων στο πλαίσιο τακτικών ή έκτακτων κρίσεων.

              β.   Η περάτωση της σταδιοδρομίας των στελεχών στα 35 έτη, συμπεριλαμβανομένων των ΕΟΘ που έχουν υπερβεί την 35ετία.

              γ.   Θάνατοι εν ενεργεία στελεχών.

              δ.   Αποστρατείες στελεχών κατόπιν αιτήσεως που κρίναμε ότι βρίσκονταν μια ανάσα από την ολοκλήρωση της σταδιοδρομίας τους στις ΕΔ.

              ε.   Επίσης δεν έχουμε συμπεριλάβει τις απολύσεις για λόγους υγείας.

Κοινώς, προσεγγίσαμε το πρόβλημα με ιδιαίτερη ελαστικότητα, υποτυπώνοντας  μόνο τις περιπτώσεις που κρίναμε ότι είχαν ακόμα λιγότερο ή περισσότερο μέλλον στις ΕΔ. Ως εκ τούτου καθίσταται προφανές ότι, δίχως τις ανωτέρω παραδοχές, ο συνολικός αριθμός που υποδηλώνει τη μείωση στο έμψυχο δυναμικό του ΠΝ είναι πολύ μεγαλύτερος.

 

   4.   Ειδικώς ως προς τα νέα σε ηλικία στελέχη, η φυγή των οποίων εκτιμούμε ότι θα δείξει την ουσιαστική της δυσμενή επίδραση στα επόμενα χρόνια, οφείλουμε να θυμηθούμε, αφενός με τις βάσεις που προέκυψαν από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις [πτώση 12,3% σε σχέση με τη βάση του 2022 για τους Μαχίμους ΣΝΔ, πτώση 4,2% για τους Μηχανικούς, αμετάβλητη για τη ΣΜΥΝ και μάλιστα υψηλότερη βάση από τη ΣΝΔ], αλλά και από τις παραιτήσεις εντός των παραγωγικών σχολών των ΕΔ. Παράλληλα οφείλουμε να λάβουμε υπόψιν το αποδεδειγμένα χαμηλό ενδιαφέρον για τις κατατάξεις ΕΠΟΠ, αλλά και τις απολύσεις και μετατάξεις ΟΒΑ.

 

   5.   Συνδυαζόμενα όλα τα ανωτέρω στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι ΕΔ συνολικά και ιδίως οι σχολές Αξιωματικών έχουν πάψει να αποτελούν ελκυστικό προορισμό (και εργασιακό περιβάλλον) γενικώς, αλλά ιδίως για τις νέες και τους νέους, κάτι που έχουμε επισημάνει κατ’ επανάληψη, ως φωνή βοώντος εν τη ερήμω.

 

   6.   Προσφάτως, ο βουλευτής Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία (Ναύαρχος ε.α., πρώην Α/ΓΕΕΘΑ και πρώην ΥΕΘΑ) κ. Ε. Αποστολάκης, κατέθεσε επίκαιρη ερώτησε με αφορμή τα έγγραφά μας. Επί της συζήτησης που έλαβε χώρα και στο πλαίσιο της οποίας το γεγονός επιχειρήθηκε να υποβαθμιστεί, έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:

 

              α.   Κατ’ αρχάς οφείλουμε να μεταφέρουμε τα δυσμενή σχόλια που μας έχουν γνωσθεί από στελέχη του ΠΝ ως προς την απουσία του κ. Υπουργού (ήτοι του κατά το νόμο εργοδότη μας) από τη συζήτηση για ένα τόσο σοβαρό θέμα.

              β.   Όσον αφορά, τώρα, τον κ. ΥΦΕΘΑ που ανέλαβε και το βάρος της απάντησης, διαπιστώσαμε με απογοήτευση ότι το επιτελείο του τον είχε προετοιμάσει πλημμελώς, περισσότερο για να βγει η θεσμική «υποχρέωση», όπως θα τεκμηριώσουμε και στη συνέχεια.

 

   7.   Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειες του κ.ΥΦΕΘΑ να παρουσιάσει το μαύρο για άσπρο, οι αριθμοί όσο κι αν επιχειρηθεί να ωραιοποιηθούν δεν λένε ψέματα. Η κατάσταση είναι εφιαλτική. Το Πολεμικό Ναυτικό αιμορραγεί σε όλα τα επίπεδα (και όχι μόνο στο Στόλο) και η κατάσταση υπό τις υπάρχουσες συνθήκες δεν δείχνει αναστρέψιμη, ακριβώς επειδή δεν διαφαίνεται η διάθεση να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα με θετικό πρόσημο, πέραν των διαρκών άνευ ουσίας εξαγγελιών. Σημειώσαμε τα πιο ενδιαφέροντα:

 

              α.   Κατ’ αρχάς ακούσαμε ότι σύμφωνα με τα «τηρούμενα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ για την τελευταία δεκαετία δεν προκύπτει κάποια αύξηση στις παραιτήσεις». Επί της εν λόγω επισήμανσης, προφανώς για την αποφυγή παρερμηνειών, προστέθηκε ότι υφίσταται «σταθερά τάση με πολύ μικρές αυξομειώσεις».

              β.   Ακολούθως, προφανώς στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του προβλήματος, αναφέρθηκαν πρόσθετα στατιστικά στοιχεία περί ενός δήθεν μεγάλου αριθμού εισακτέων σπουδαστών, καθώς και για προσλήψεις ΕΠΟΠ και ΟΒΑ που έλαβαν χώρα την τελευταία τέσσερα έτη.

              γ.   Τέλος, αναφέρθηκαν ως μέτρα πρόνοιας, θεσμικά κείμενα και ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν κατά τους τελευταίους μήνες οι οποίες είναι όλες, μηδεμίας εξαιρουμένης, από ολέθριες έως δυσμενής ή άδικες για το σύνολο των στρατιωτικών, κάτι που έχουμε αποδείξει με πλήθος στοιχείων κατ’ επανάληψη.

 

   8.   Τα επιχειρήματα του κ. ΥΦΕΘΑ δυστυχώς δεν μας έπεισαν και θα αποδείξουμε στη συνέχεια τους λόγους. Πριν από αυτό όμως, εν είδει ιστορικού θα υπενθυμίσουμε μερικές κρίσιμες λεπτομέρειες:

 

              α.   Ήδη από τα τέλη του 2021 ο βουλευτής ΝΔ και Ναύαρχος ε.α., κ. Δ. Χατζηδάκης, είχε αναλάβει πρωτοβουλία για τη θεσμοθέτηση μιας πρόσθετης αμοιβής για τα πληρώματα που υπηρετούν στο Στόλο στο πλαίσιο της αναγνώρισης της προσφοράς τους. Αδήλωτη αλλά προφανής ήταν η ελπίδα, μέσα από μια τέτοια ενέργεια να σταματήσουν οι αυξανόμενες παραιτήσεις στο ΠΝ και ιδίως στο Στόλο, πρόβλημα που αποτελούσε κυριολεκτικά τον «ελέφαντα μέσα στο δωμάτιο» και έδειχνε ήδη από τότε απειλητικά αυξητική τάση.

               β.   Το Σεπτέμβριο 2022 στη ΔΕΘ ο κ. Πρωθυπουργός εξήγγειλε τη θέσπιση «πρόσθετης αμοιβής στα πληρώματα των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται σε αποστολή». Λίγες μέρες μετά η ίδια εξαγγελία επαναλήφθηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος κατά την τελετή ονοματοδοσίας της ΤΠΚ ΒΛΑΧΑΚΟΣ.

               γ.   Το Σεπτέμβριο 2022 δημοσιεύθηκε άρθρο στην έγκριτη ιστοσελίδα Hellas Journal με τίτλο «Η αλλαγή πλεύσης με το επίδομα στόλου φρενάρει τις παραιτήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό και φέρνει νέα δεδομένα στο στόλο». Μάλιστα το άρθρο είχε τόσο αισιόδοξο τόνο που διακινδύνευε την πρόβλεψη έως και για μαζικές επιστροφές στελεχών στο Στόλο, οι οποίες ακόμα αναμένονται.

               δ.   Το Νοέμβριο 2022 η Ένωσή μας έχοντας γίνει επί σειρά μηνών αποδέκτης δεκάδων διαμαρτυριών ως προς τις δυσμενείς συνθήκες εργασίας και τις οικονομικές απολαβές, δημοσιοποιεί στοιχεία κατονομάζοντας ανοικτά το πρόβλημα που κανείς δεν ήθελε να δημοσιοποιηθεί: ΟΙ ΠΑΡΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ.

               ε.   Το Νοέμβριο 2022 οι βουλευτές ΝΔ, Ναύαρχοι ε.α., κ.κ. Δ. Χατζηδάκης και Στ. Γκίκας, καταθέτουν ερώτημα στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου προς τους Υπουργούς Άμυνας και Οικονομικών, αναφορικά με τους λόγους της μη εισέτι διευθέτησης του ζητήματος. Η απάντηση του ΥΕΘΑ, κ. Παναγιωτόπουλου, έδειχνε ότι ήδη είχαν ξεκινήσει οι έξωθεν «παρεμβάσεις» στην επιχειρούμενη θεσμοθέτηση, αφού έμμεσα γινόταν λόγος για διεύρυνση, η οποία επιβεβαιώθηκε κατά τους επόμενους μήνες και, ως γνωστόν, εξελίχθηκε σταδιακά σε απόλυτη πανωλεθρία, αφού το επίδομα τελικώς ούτε στο Στόλο περιορίστηκε, ούτε ως πρόσθετη αμοιβή θεσπίστηκε, ενώ το χέρι της Εφορίας απεδείχθη ιδιαίτερα μακρύ.

               στ.  Τον Ιανουάριο 2023 στην εφημερίδα Καθημερινή δημοσιεύθηκε άρθρο με τίτλο «Αλλαγές στα σκαριά για το επίδομα Στόλου», όπου μεταξύ άλλων αναφερόμενο στην εξαγγελία του κ, Πρωθυπουργού έγινε λόγος για υπαρξη πολιτικής βούλησης «να ανακοπεί η υπαρκτή τάση πρόωρης φυγής πολύτιμων στελεχών του Π.Ν.».

               ζ.   Στο διάστημα από 7/2 έως 16/6/23 η Ένωσή μας, βασιζόμενη σε στοιχεία και καταγγελίες στελεχών, με τέσσερα (4) έγγραφα κατέρριψε πλήρως του αφήγημα περί την αναγνώριση της προσφοράς των στελεχών που υπηρετούν στο Στόλο, διά της θέσπισης της «προσαύξησης» στο επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας.

               στ.  Τον Ιούνιο 2023 η ιστοσελίδα αμυντικού ρεπορτάζ Militaire αποκάλυψε με άρθρο με τίτλο «‘’Βαρύ’’ έγγραφο οδηγεί εσπευσμένα το ΓΕΕΘΑ στο Στόλο» (15/6), την ύπαρξη εγγράφου του Αρχηγείου Στόλου για το θέμα των παραιτήσεων, ενέργεια αν μη τι άλλο όχι συνηθισμένη για τόσο υψηλό επίπεδο Διοικήσεως. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το έγγραφο του Στόλου «…αναστάτωσε και κινητοποιεί το ΓΕΕΘΑ και τον Αρχηγό του, ο οποίος σύμφωνα με βάση τις πληροφορίες σήμερα θα σπεύσει να επισκεφτεί τον Στόλο.». Την επομένη (16/6), η αποκάλυψη για επίσκεψη του Α/ΓΕΕΘΑ επιβεβαιώθηκε από νέο άρθρο με τίτλο «Οργισμένος Α/ΓΕΕΘΑ προκαλεί ακόμη μεγαλύτερες φουρτούνες στο Στόλο απαιτώντας ‘’να μη μιλάτε με αποστράτους’’», όπου μεταξύ άλλων φέρεται και ότι ειπώθηκε η φράση ότι οι παραιτήσεις είναι «πρόβλημα του ΓΕΝ».

               η.   Λίγες μέρες αργότερα στην ίδια ιστοσελίδα δημοσιεύθηκε νέο άρθρο με τίτλο  «Το επικίνδυνο νέο μοντέλο ηγεσίας, η απαξίωση του ΠΝ και γιατί ο ναύαρχος Λυμπέρης πρέπει επιτέλους να μιλήσει» (19/6) όπου γινόταν λόγος για συνολική απαξίωση του ΠΝ, για να ακολουθήσει και τέταρτο άρθρο (την 24/6) με τίτλο «Ο κυνισμός της ηγεσίας, οι παραιτήσεις που μετατρέπονται σε ‘’ευκαιρίες’’ και μια συνέντευξη βόμβα», όπου μεταξύ άλλων ήρθε στο φως μια νέα, καθ’ ημάς ιδιαίτερα σοβαρή αποκάλυψη, για ύπαρξη εγγράφου του ΓΕΕΘΑ το οποίο ζητούσε από τα Γενικά Επιτελεία να πληροφορηθεί τι οικονομικό όφελος προέκυπτε από τις παραιτήσεις στελεχών.

               θ.   Τον Αύγουστο 2023, η ίδια ιστοσελίδα δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «24 παραιτήσεις σπουδαστών της ΣΜΥΝ αλλά σε ΥΠΕΘΑ και ΓΕΕΘΑ ‘’πέρα βρέχει’’!», σύμφωνα με το οποίο ο εν λόγω αριθμός σπουδαστών παραιτήθηκε μετά τον κατάπλου από το Θερινό Εκπαιδευτικό Πλου.

                ι.    Τον Αύγουστο 2023 η ιστοσελίδα αμυντικού ρεπορτάζ Armyvoice με άρθρο με τίτλο «Πολεμικό Ναυτικό: Μαύρη τρύπα από τις πολλές παραιτήσεις» έκανε λόγο για «εντεινόμενες παραιτήσεις» και «κύμματα νέων παραιτήσεων».

                ια.      Τον Αύγουστο 2023 η εφημερίδα Εστία δημοσιεύει άρθρο με τίτλο «Μαζικές παραιτήσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις ενώ η Αλεξανδρούπολις φλέγεται!», στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «Προφανῶς ἔχουν ἄγνοια τῆς καταστάσεως ὅσοι ὑποστηρίζουν ὅτι ἀποτελεῖ ἔκπληξη ὁ μεγάλος ἀριθμός παραιτήσεων στελεχῶν τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων. Τό ζήτημα εἶναι καί ἐδῶ καί χρόνια γνωστό στά Γενικά Ἐπιτελεῖα … Παίζει ρόλο ἡ γενικώτερη ἀπαξίωσις τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων καί ὁ ὑποτιμητικός τρόπος πού ἀντιμετωπίζονται ἀπό τήν Πολιτεία.», ενώ ειδική μνεία γίνεται στην έκταση του προβλήματος στο ΠΝ.

 

   9.   Από τα προαναφερθέντα προκύπτει ξεκάθαρα ότι το θέμα της διαφοροποίησης στην τάση των παραιτήσεων στο ΠΝ σε όλα τα επίπεδα (ακόμα και εντός Σχολών), είναι γνωστό τουλάχιστον από τα μέσα του 2021. Τίθεται, λοιπόν σε πρώτη φάση ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ερώτημα: τι ενέργειες ανελήφθησαν από την Ηγεσία για να αντιμετωπισθεί;

Σε αυτό το σημείο θα χρειαστεί να επανέλθουμε στις τοποθετήσεις του κ.ΥΦΕΘΑ:

 

              α.   Ως προς την επίκληση στατιστικών στοιχείων του ΓΕΕΘΑ σε βάθος δεκαετίας, σύμφωνα με τα οποία οι παραιτήσεις δεν έχουν μεταβληθεί:

 

  • Όπως έχουμε ξαναναφέρει, τέτοιου είδους στοιχεία βρίσκονται σε δημόσια θέα (ΔΙΑΥΓΕΙΑ) άρα εύκολα ή δύσκολα μπορούν να ελεγχθούν. Για διευκόλυνσή μας για τα έτη 2014-2022 καταφύγαμε στα δημοσιευμένα στοιχεία της «ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ» που εκδίδεται από την Υπηρεσία Ιστορίας του Ναυτικού. Σύμφωνα με όσα καταγράψαμε λοιπόν, οι παραιτήσεις των στελεχών του ΠΝ για τη δεκαετία 2014-2023 έχουν ως εξής:

 

Έτος

Ανώτεροι  Αξιωματικοί (ΣΝΔ)

Κατώτεροι  Αξιωματικοί (ΣΝΔ)

Αξιωματικοί (Ε)

Ανθυπασπιστές

Υπαξιωματικοί

ΕΠΟΠ

ΣΥΝΟΛΟ

2023*

17

26

45

7

14

25

134

2022

8

13

25

18

4

42

110

2021

9

6

27

11

15

8

76

2020

16

8

15

15

4

24

82

2019

17

11

20

13

4

22

87

2018

6

6

22

5

8

5

70

2017

15

12

8

21

8

6

70

2016

18

6

35

30

14

5

108

2015

21

2

21

10

5

4

63

2014

23

10

36

2

7

3

81

ΣΥΝΟΛΟ

150

100

254

132

83

144

863

 

  • Για την ιστορία θα μνημονεύσουμε άρθρο της Καθημερινής της Κυριακής της 24/2/2013 (επαναλαμβάνουμε, έτους 2013) με τίτλο «Δέκα παραιτήσεις ανά ημέρα από Ένοπλες Δυνάμεις ελέω κρίσης», σύμφωνα με το οποίο, μόνο για τις πρώτες 5 εβδομάδες του έτους υπήρχαν 480 παραιτήσεις σε όλες τις ΕΔ, ενώ για το έτος 2012 ο συνολικός αριθμός σε όλες τις ΕΔ είχε ανέλθει σε 1100. Για το 2013 (σύμφωνα με τα στοιχεία της Ναυτικής Επιθεώρησης) οι παραιτήσεις στο ΠΝ ανήλθαν σε εκατόν ενενήντα τέσσερις (194).

 

Έτος

Ανώτεροι  Αξιωματικοί (ΣΝΔ)

Κατώτεροι  Αξιωματικοί (ΣΝΔ)

Αξιωματικοί (Ε)

Ανθυπασπιστές

Υπαξιωματικοί

ΕΠΟΠ

ΣΥΝΟΛΟ

2013

5

1

145

7

32

4

194

 

  • Από τα ανωτέρω στοιχεία προκύπτει η πλήρης, συνολική διάψευση των «στατιστικών του ΓΕΕΘΑ». Για παράδειγμα, οι παραιτήσεις μέχρι την 7/11/23 είναι σχεδόν 110% περισσότερες ως προς τις παραιτήσεις του 2015 και μεσοσταθμικά περί το 60% αυξημένες ως προς τις περισσότερες χρονιές. Ως εκ τούτου δεν προκύπτει καμία «σταθερά τάση με μικρές αυξομειώσεις», αλλά το ακριβώς αντίθετο.

 

  • Επίσης προκύπτει μια ξεκάθαρη ποιοτική «αναβάθμιση» (επιδείνωση) των παραιτήσεων αναλογικά με τον αριθμό, η οποία δεν είναι προς ώρας να αναλυθεί.

 

              β.   Ως προς τους εισακτέους, ο κ. Υφυπουργός ανέφερε την αύξηση των εισακτέων την τελευταία τετραετία γενικά στις ΕΔ, όμως η επίκαιρη ερώτηση αφορούσε το ΠΝ. Θα περιοριστούμε στους εισακτέους στη ΣΝΔ και τη ΣΜΥΝ για λόγους απλοποίησης, όπου έχοντας ανατρέξει εκ νέου σε βάθος δεκαετίας, προέκυψαν τα εξής:

 

Έτος

ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ ΣΝΔ

ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ ΣΝΔ (Μ)

ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ ΣΜΥΝ

2023*

50

20

163

2022

45

25

186

2021

40

20

124

2020

23

11

75

2019

23

11

75

2018

23

11

75

2017

23

11

75

2016

23

11

97

2015

23

11

75

2014

23

11

75

ΣΥΝΟΛΟ

296

142

1020

 

        Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τος αριθμούς θα διαπιστώσουμε τα εξής:

 

  • Μέχρι το 2020 οι εισακτέοι στις σχολές ήταν σταθερά χαμηλοί λόγω του συσχετισμού των εισακτέων με τις προσλήψεις στο Δημόσιο. Ωστόσο, την τελευταία τριετία έχουν αυξηθεί μεν οι εισακτέοι, αλλά παράλληλα με τις παραιτήσεις, όπως ήδη αναφέραμε ενδεικτικά.

 

  • Σε βάθος δεκαετίας έχουν παραιτηθεί εκατόν πενήντα (150) αξιωματικοί προέλευσης ΣΝΔ (με τις παραδοχές της παρα.3 του παρόντος). Ο αριθμός ξεπερνάει τους εισακτέους Μηχανικούς Αξιωματικούς κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.

 

  • Τα παραιτηθέντα στελέχη προελεύσεως ΣΜΥΝ προσεγγιστικά ανέχονται σε διακόσια τριάντα (230), ήτοι περίπου στο 1/4 των εισακτέων κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.

 

  • Από τους σχεδόν εκατόν πενήντα 150 ΕΠΟΠ, θα συνειδητοποιήσουμε ότι έχει ήδη παραιτηθεί το μισό των καταταγέντων του 2021 [από σύνολο τριακοσίων (300)].

 

              γ.   Ως προς το μέρος των «ευεργετικών μέτρων» που θέσπισε η Πολιτεία, εκτιμούμε ότι έχουμε αναπτύξει με πλήθος εγγράφων που έχουν επιβεβαιωθεί στην πράξη το θέμα, προεξέχοντος του φιάσκου με το επίδομα Στόλου. Προς επίρρωση της αποδοτικότητας των εν λόγω μέτρων θα περιοριστούμε να αναφέρουμε μόνο ότι, προς ώρας, είμαστε στη μόνη συνεχόμενη διετία (22-23) με τριψήφιο αριθμό παραιτήσεων, η οποία μέχρι στιγμής ισοδυναμεί με της παραιτήσεις της αμέσως προηγούμενης τριετίας (19-21).

 

   10.   Δυστυχώς από την απάντηση του κ.ΥΦΕΘΑ προκύπτει μονολεκτικά μόνο ένα συμπέρασμα: ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ. Όχι επειδή διαψεύδεται από τα ίδια τα στοιχεία που ο ίδιος επικαλέστηκε, αλλά και επειδή ακόμα κι αν τα στοιχεία ήταν ακριβή, τότε αποδεικνύουν, ακόμα σοβαρότερα, την σκόπιμη αδιαφορία της Ηγεσίας. Διευκρινίζουμε:

 

              α.   Εάν υποθέσουμε ότι το πρόβλημα υφίστατο όντως επί 10 χρόνια, τότε με αριθμούς τρέχοντος έτους που δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, η Ηγεσία παραδέχεται ότι εν γνώσει της το ΠΝ επί δέκα χρόνια «χάνει» ετησίως ένα πλήρωμα Φρεγάτας. Το δε, γεγονός ότι ουδείς έκανε τίποτα να αναχαιτίσει το πρόβλημα υποδηλώνει ότι το ζήτημα λαμβάνει γιγαντιαίες διαστάσεις σε πολλά επίπεδα και πιθανώς αυτή να είναι η αιτία των ιδιαίτερα σκληρών χαρακτηρισμών της ιστορικής εφημερίδας Εστία.

              β.   Ακόμα σοβαρότερα, μιας και ζούμε στη χώρα όπου πάντα φταίνε οι προηγούμενοι, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι από το 2019 κι έπειτα δεν υπάρχουν προηγούμενοι: έχουμε την ίδια διακυβέρνηση. Εφόσον, λοιπόν, το πρόβλημα παρουσιάζεται ως γνωστό εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία, για ποιον λόγο τα πρώτα «μέτρα» που επικαλείται ο κ. ΥΦΕΘΑ ελήφθησαν μόλις τον Ιανουάριο 2023 (με τον περιβόητο νόμο «μέριμνας» 5018); Γιατί υπήρχε τέτοια απραξία τα προηγούμενα 4 χρόνια; Γιατί δεν ελήφθησαν μέτρα ήδη από το 2019; Δεν τηρούσε στατιστικά το ΓΕΕΘΑ τα προηγούμενα έτη;

              γ.   Παρά ταύτα, ακόμα κι αν κανείς επιχειρήσει να προσδώσει (περισσότερο για επικοινωνιακούς λόγους) δήθεν σκοπιμότητες σε αποκαλυπτικές αρθρογραφίες και σχολιασμούς που δεν εξυπηρετούν, θεωρούμε βέβαιο ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι δύο Ναύαρχοι ε.α., βουλευτές του κυβερνόντος κόμματος, έχουν επιβεβαιώσει το όλο πρόβλημα, τόσο με τοποθετήσεις τους, όσο και με ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου. Ακόμα σοβαρότερα, ο ίδιος ο κ.Πρωθυπουργός με διπλή εξαγγελία ανακοίνωσε τη θέσπιση συγκεκριμένης αποζημίωσης που αφορούσε αποκλειστικά το Στόλο και κατ΄ ουσίαν ακυρώθηκε από ενέργειες των ίδιων του των Υπουργών.

              δ. Εξίσου σοβαρό είναι το εξής: πόσο πιθανό είναι, τα στελέχη του ΠΝ που βλέπουν τις Υπηρεσίες τους (σε Στόλο και Ξηρά) να αδειάζουν σταδιακά, να μην μπορούν να αντιληφθούν τα περιβόητα στατιστικά του ΓΕΕΘΑ και να ζουν σε μιαν άλλη, διαφορετική πραγματικότητα, με διπλά και τριπλά καθήκοντα και με αυξανόμενη επιβάρυνση της εργασιακής καθημερινότητας, κάτι που δεν υπήρχε σε τέτοια έκταση προ δεκαετίας;

              ε.   Και τελικώς εφόσον ήταν γνωστό η Ηγεσία αναγνωρίζει ότι υπήρχε θέμα παραιτήσεων τα προηγούμενα χρόνια αλλά παρουσιάζει εμφανώς υποβαθμισμένο με την επίκληση στατιστικών, τελικώς ποια είναι τα μέτρα που ελήφθησαν καθ’ όλη τη δεκαετία, αφού οι παραιτήσεις παρουσιάζονται να υπήρχαν στην ίδια έκταση;

              στ.  Ακόμα σοβαρότερα, για ποιον λόγο η παράθεση των στατιστικών γίνεται μονομερώς (δηλαδή ως προς τους εισακτέους μόνο) και δεν γνωστοποιούνται και οι παραιτήσεις εντός των παραγωγικών Σχολών ή από τους νέους καταταγέντες ΕΠΟΠ και ΟΒΑ; Διότι από τις πληροφορίες μας και εκεί υπάρχει αιμορραγία στελεχών.

              ζ.   Πιθανώς το σπουδαιότερο όλων: για ποιον λόγο το Αρχηγείο Στόλου αντέδρασε «μόλις» το  2023; Μήπως αδιαφορούσε για το πρόβλημα τα περασμένα χρόνια ή μήπως το πρόβλημα ξέφυγε σε σχέση με τα περασμένα χρόνια και προκάλεσε τώρα την αντίδραση; Και γιατί «μόλις» το 2023 και όχι τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε ευσπευσμένη επίσκεψη του Α/ΓΕΕΘΑ στο Στόλο για το θέμα των παραιτήσεων; Ισχύει δε, ότι έχει υπάρξει έγγραφο του ΓΕΕΘΑ που διερευνούσε το οικονομικό όφελος από τις παραιτήσεις και αν ναι, έχουν υπάρξει και άλλα αντίστοιχα σε βάθος δεκαετίας;

 

   11.   Από τα προαναφερθέντα προκύπτει έντονος προβληματισμός που συνοψίζεται σε ένα ερώτημα: γιατί επιχειρήθηκε να υποβαθμιστεί το μείζον πρόβλημα των παραιτήσεων και ποιον εξυπηρετεί αυτή η προσπάθεια; Αποδείξαμε ότι τα στατιστικά στοιχεία που παρατέθηκαν ήταν εσφαλμένα. Όπως εσφαλμένος είναι ο δρόμος πάνω στον οποίον αναζητούνται λύσεις στο πρόβλημα. Το πρώτο βήμα για τη λύση είναι η συνειδητοποίησή του στην πλήρη του έκταση. Αυτό δεν συμβαίνει στην περίπτωση που εξετάζουμε.

 

   12.   Θα επαναφέρουμε τη θέση μας ότι, για την αντιμετώπιση του προβλήματος χρειάζονται μόνο ρηξικέλευθα μέτρα που να στοχεύουν στην πηγή και όχι με ημίμετρα επικοινωνιακού τύπου και προσωρινά οφέλη. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικά, κατ’ αρχάς συνοπτικά (όπου εικάζουμε ότι πρέπει να επεκταθούν στο μέτρο του εφικτού και στις/ους σπουδαστές των παραγωγικών Σχολών του ΠΝ) και τα οποία μπορούμε να αναπτύξουμε περαιτέρω σε απευθείας συνάντηση μέσω της Ομοσπονδίας με εκπροσώπους της Ηγεσίας:

 

              α.   Μέτρα σταδιοδρομικής φύσεως (όπως ενίσχυση του συστήματος μοριοδότησης με αντικειμενικά κριτήρια, προγραμματισμένες εναλλαγές προσωπικού στο Στόλο με βάση την ειδικότητα για αποφυγή εγκλωβισμού, μεταθέσεις με αίσθημα δικαίου κλπ).

              β.   Οικονομικά μέτρα (πχ άμεση αποζημίωση με βάση αφενός τη ρεαλιστική προσφορά των στελεχών και αφετέρου τις τρέχουσες συνθήκες κόστους διαβίωσης, αποκατάσταση μισθολογικών αδικιών κλπ).

              γ.   Μέτρα μέριμνας προσωπικού (όπως η δημιουργία υποδομών και διαδικασιών μέριμνας και υποστήριξης τόσο των στελεχών, όσο και των οικογενειών τους, επέκταση υφιστάμενων μέτρων, δημιουργία στεγαστικού προγράμματος, δημιουργία υποδομών υποστήριξης τέκνων όπως με παιδικούς σταθμούς, αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών κλπ).

              δ.   Υπηρεσιακά και Διοικητικά μέτρα (αντιμετώπιση φαινομένων διοικητικής αυθαιρεσίας, τήρηση και θεσμική ενίσχυση των προβλέψεων υπέρ του προσωπικού, ενίσχυση μέτρων Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία, παροχή ισχυρών κινήτρων για οικειοθελή δήλωση μονάδων Στόλου, ευελιξία στην εφαρμογή κανονιστικών και θεσμικών κειμένων με προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες του ΠΝ κλπ).

 

   13.   Κατόπιν των ανωτέρω θα κρούσουμε για πολλοστή φορά τον κώδωνα του κινδύνου με την ελπίδα ότι η Ηγεσία θα βγει από το γυάλινο πύργο της και θα ασχοληθεί πραγματικά σοβαρά με το πρόβλημα. Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι, όταν παραιτούνται στελέχη τα οποία έχουν εκπαιδευτεί ήδη (ακόμα και στο εξωτερικό), στα οποία το ΠΝ έχει επενδύσει, τα οποία έχουν τεχνογνωσία, η λύση δεν είναι οι προσλήψεις ΕΠΟΠ «σήμερα», ή η αύξηση των εισακτέων στις Σχολές «χθες» και «αύριο». Η λύση είναι η παροχή σοβαρών κινήτρων προς το στρατιωτικό προσωπικό που ήδη βρίσκεται στις ΕΔ. Είναι τα ίδια κίνητρα που θα λειτουργήσουν ως μαγνήτης προς τις νέες και τους νέους ώστε οι ΕΔ να ξαναγίνουν ελκυστικός προορισμός.

 

   14.   Θεωρούμε αυτονόητο ότι, μετά τα όσα αποκαλύψαμε, τα περιβόητα στατιστικά του ΓΕΕΘΑ οφείλουν να δημοσιευθούν, μεταξύ άλλων και για να επιβεβαιωθεί και ότι είχε ερωτηθεί η Ηγεσία του ΠΝ αναφορικά με τα πραγματικά ποσοστά στελέχωσης σε σχέση με τα προβλεπόμενα.

 

   15.   Παραμένοντας στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση και πληροφορία, παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.