Sidebar

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

27
Σαβ, Απρ

ΠΟΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ:   Υγειονομική Περίθαλψη

ΣΧΕΤ. :   α.   ΠΔ 62/2023 (ΦΕΚ Α΄, «Υγειονομική περίθαλψη του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, καθώς και των μελών των οικογενειών τους»)

              β.  Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 1074/2023 έγγραφό μας

              γ.  Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 169/2024 έγγραφό μας

              δ.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 225/2024 έγγραφό μας

              ε.    Υπ’ αρίθμ. πρωτ. 005/2024 έγγραφο της Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Ι.

              Κύριε Υπουργέ.

      Ένα από τα θέματα που παρακολουθεί σε πάγια βάση η Ομοσπονδία μας είναι και το ζήτημα της υγειονομικής περίθαλψης των στελεχών των ΕΔ και της διασφάλισης των παροχών της Δημόσιας Υγείας για τους στρατιωτικούς γενικότερα, οι οποίοι ως γνωστόν υπάγονται σε εξειδικευμένο πλαίσιο [(α) σχετικό].

      Ειδικότερα στην περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων, όπως αναφέρει Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων (ΕΣΠΕΕΙ) με έγγραφό της που σας αποστέλλουμε συνημμένα, υφίστανται ιδιαιτερότητες οι οποίες καθιστούν την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών ακόμη πιο δυσχερή, ιδίως σε σχέση με τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα όπου εδρεύουν Στρατιωτικά Νοσοκομεία, πρόβλημα που παρουσιάζεται και σε άλλες περιφερειακές ενότητες,.

      Συγκεκριμένα το 424 ΓΣΝΕ, το οποίο βρίσκεται στην πόλη της Θεσσαλονίκης,  εξαιτίας του εξαιρετικά διευρυμένου  γεωγραφικού τομέα για τον οποίο είναι υπεύθυνο, σε συνδυασμό με τη «συνεργασία» των Στρατιωτικών Νοσοκομείων με το ΕΣΥ για εξυπηρέτηση – περίθαλψη πολιτών, το καθιστά, έμμεσα πλην ουσιαστικά, μη προσβάσιμο, αφού ο χρόνος αναμονής για εξεύρεση ραντεβού ή ακόμα σοβαρότερα για χειρουργικές επεμβάσεις, ακόμα και “ρουτίνας” (όπως διόρθωση σκολίωσης ρινικού διαφράγματος), μπορεί να φτάσει μέχρι τα δύο (2) έτη.

      Αντίστοιχα, χρονοβόρες στον προγραμματισμό αποδεικνύονται οι εξειδικευμένες εξετάσεις που απαιτούν τη χρήση ιατρικών οργάνων όπως αξονικός ή μαγνητικός τομογράφος, για τις οποίες εκτός του παραπάνω χρονικού περιορισμού απαιτείται  η επίσκεψη στο νοσοκομείο τουλάχιστον τρεις (3) φορές για λόγους διαδικαστικούς / γραφειοκρατικούς, αφού:

  • Πρώτα πρέπει να διενεργηθεί η εξέταση και συνταγογράφηση
  • Ακολούθως, σε άλλη ημερομηνία να πραγματοποιηθεί η εξέταση
  • Τέλος, μαζί τη λήψη των αποτελεσμάτων, να γίνει η επανεξέταση για την τελική διάγνωση και ενδεχόμενη θεραπεία.

      Όλα αυτά δεν συνεπάγονται μόνο την άσκοπή διόγκωση των εξόδων των συναδέλφων λόγω μετακίνησης και πιθανής διαμονής στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αλλά και την μεγάλη καθυστέρηση στο χρόνο της γνωμάτευσης της πάθησης, κάτι που (αν και απευχόμαστε βεβαίως αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι) μπορεί αποβεί κρίσιμο για την Υγεία του ασθενούς.

      Το τελευταίο διάστημα η Ομοσπονδία μας έχει αποκαλύψει πολλά ως προς τη διαφαινόμενη προσπάθεια (κατ΄αρχάς) ενοποίησης και (μοιραία) στην καθοδηγούμενη απώλεια των στρατιωτικών νοσοκομείων, (κατ΄αρχάς) προς το ΕΣΥ, ενέργεια που δεν θα επιτρέψουμε να ολοκληρωθεί. Την στιγμή που βρίσκονται σε όξυνση οι απολύσεις προσωπικού για λόγους Υγείας, δε νοείται να παρουσιάζονται φαινόμενα καθυστερήσεων που ενδέχεται να επιβαρύνουν σε κρίσιμο βαθμό την Υγεία του προσωπικού και η Υπηρεσία να μην φέρει γι’ αυτό καμία ευθύνη.  Αν και το σχετικό πλαίσιο περίθαλψης επικαιροποιήθηκε προσφάτως, υφίστανται πολλά φαινόμενα δυσλειτουργιών ή ανεπάρκειάς του με αποτέλεσμα να χρήζει πολλών βελτιώσεων.

      Ως προς το τελευταίο σχόλιο, ενδεικτικά θα αναφέρουμε τα απολύτως αναχρονιστικά βιβλιάρια υγείας και περίθαλψης των στρατιωτικών, τα οποία μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις γίνονται αποδεκτά σε ιατρικές δομές εκτός των στρατιωτικών, με αποτέλεσμα να υφίστανται περιπτώσεις που οι ασθενείς αναγκάζονται να επωμιστούν πλήρως τα έξοδα εξετάσεων διαφόρων ειδών που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί (ως έξοδα).

      Κατόπιν των παραπάνω, είναι περισσότερο από εμφανές ότι οι Στρατιωτικοί, οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις αποκλείονται από το δημόσιο σύστημα Υγείας (ΕΣΥ), δεν τυγχάνουν της κατάλληλης υγειονομικής περίθαλψης, για την οποία από την πρώτη στιγμή της εισόδου τους στις Ένοπλες Δυνάμεις τους γίνονται ειδικές κρατήσεις πέραν της υγειονομικής κάλυψης (υπέρ Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. ή Ν.Ν.Α.).

      Ως εκ τούτων, με γνώμονα την εξασφάλιση του συνταγματικώς κατοχυρωμένου δικαιώματος στην Υγεία, η οποία, προφανώς, δεν νοείται να λειτουργεί εις βάρος των στρατιωτικών (αλλά και των πολιτών εν γένει)προτείνουμε την ανάληψη μέτρων στις κάτωθι κατευθύνσεις:

              α.   Να παρέχεται η δυνατότητα επιλογής προσωπικού και θεράποντος ιατρού σε δημόσια ή ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα, (ιδιαίτερα ασθενών με χρόνια νοσήματα – δυσίατα και ανίατα) σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης δυσχέρειας εξυπηρέτησης στα στρατιωτικά νοσοκομεία ή εφόσον οι ιατρικές μέθοδοι που ακολουθούνται δεν συμβαδίζουν με τις εξελίξεις στο χώρο της ιατρικής επιστήμης, ήτοι με πλήρη κάλυψη του κόστους από το Ταμείο Ασφάλισης ή/και το Υπουργείο Υγείας ανά περίπτωση.

              β.   Να παρέχεται η δυνατότητα επιλογής χειρουργού σε δημόσιο νοσοκομείο ή ιδιωτικό νοσηλευτικό ίδρυμα με στην ανάλογη συμμετοχή από το Ταμείο Ασφάλισης για τον ασφαλισμένο, όπως εξάλλου ισχύει και σε άλλες περιπτώσεις ασφαλισμένων. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου υφίσταται ανάγκη διενέργειας χειρουργικών επεμβάσεων με μεθόδους πιο σύγχρονες από αυτές που δύνανται να υποστηρίξουν οι δημόσιες δομές Υγείας, οπότε και το κόστος να καλύπτεται πλήρως από το Ταμείο ή/και το Υπουργείο Υγείας ανά περίπτωση.

              γ.   Να καταργηθούν τα Βιβλιάρια Υγειονομικής Περίθαλψης του ΥΠΕΘΑ, για τους στρατιωτικούς και τα προστατευόμενα μέλη, η οποία να συνοδευτεί από πλήρη ενσωμάτωση των καλύψεων που αφορούν τους ασφαλισμένους στο ΥΠΕΘΑ στα ηλεκτρονικά συστήματα κάλυψης και παροχής υπηρεσιών.

              δ.   Θέσπιση δυνατότητας συνταγογράφησης από ιδιώτες ιατρούς σε περίπτωση ύπαρξης γνωματεύσεως βεβαίωσης νοσήματος από στρατιωτικό νοσοκομείο ή βεβαιωμένη ασθένεια.

              Κύριε Υπουργέ.

      Αν και θεωρούμε βέβαιο ότι η αυτόματη αντίδραση της Πολιτείας θα αφορά την αύξηση των δαπανών (σε μια εποχή που αποδεδειγμένα περικόπτονται από παντού), πιστεύουμε ακράδαντα ότι μπορεί να πρυτανεύσει η λογική: τα χρήματα και οι εργατοώρες που θα εξοικονομηθούν από τις, κυριολεκτικά άσκοπες, μετακινήσεις που εξακολουθούν να ισχύουν λόγω της γραφειοκρατίας, θα μπορούν να διοχετευθούν για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με πιο ορθολογικό τρόπο.

      Πέραν των ανωτέρω, με την υιοθέτηση των ανωτέρω προτάσεων, θεωρούμε βέβαιο ότι θα υπάρξει βελτίωση ακόμα και σε επίπεδο υγείας των ασθενών (ιδιαίτερα εκείνων που το έχουν περισσότερο ανάγκη, αυτών δηλαδή που αντιμετωπίζουν χρόνιες  παθήσεις ή σημαντικά θέματα υγείας), πέραν, βεβαίως, της βελτίωσης στην ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα των συναδέλφων και των οικογενειών τους.

              Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.  

                    Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.