Sidebar

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

24
Δευ, Ιουν

ΠΟΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ:   Μετοχικά Ταμεία ΕΔ

ΣΧΕΤ. :   α.   ΝΔ 398/1974 (Α΄ 116, «Περί Ταμείων Αλληλοβοήθειας Στρατού Ναυτικού και Αεροπορίας»)

              β.   Ν. 2873/2000 (Α΄ 285, «Φορολογικές ελαφρύνσεις και απλουστεύσεις και άλλες διατάξεις»)

              γ.   Αναλογιστική μελέτη Μαρτίου 2010 εταιρειών Delloite και Hewitt

              δ.   Απάντηση Φ. 900α/8779/12152/8-9-2011/ΥΕΘΑ

              ε.    Ν. 3648/2008 (Α΄ 38, «Ρυθμίσεις θεμάτων αναπήρων πολέμου, προσωπικού του Υπουργείου Άμυνας και άλλες διατάξεις»)

              στ.  ΚΥΑ Φ. 951.1/101/1243962/Σ.5091/2022 [Β΄ 6694, «Τροποποίηση της υπό στοιχεία 2412/Φ.951/360/431347/17-1-1984 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών «Βοήθημα Οικογενειακής ή Επαγγελματικής Αυτοτέλειας για τα παιδιά των μετόχων και Μερισματούχων του ΜΤΣ» (Β’ 74).»]

              ζ.    Ν.5018/2023 (Α΄ 25, «Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις»)

              η.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 340/2023 έγγραφό μας

              θ.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 502/2023 έγγραφό μας

              ι.    Υπ’ αριθμ. πρωτ. 849/2023 έγγραφό μας

              ια.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1530/2023 έγγραφό μας

              Κύριε Υπουργέ.

      Η Ομοσπονδία μας εδώ και αρκετές εβδομάδες γίνεται αποδέκτης παραπόνων από στελέχη του ΣΞ που πρόκειται συντόμως να μπουν στην τελική ευθεία της σταδιοδρομίας τους και τα οποία, δικαίως, διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις που διαπιστώνονται στην καταβολή του δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος. Μάλιστα, κάθε χρονιά οι χρονικές καθυστερήσεις αυξάνονται, γεγονός που μπορέσαμε να διασταυρώσουμε από επικοινωνία που είχαμε με στελέχη που αποστρατεύθηκαν προσφάτως.

      Όλα τα ανωτέρω συγκλίνουν με εντεινόμενους ρυθμούς στην επιβεβαίωση των προβλημάτων που αποδίδονται στο ΜΤΣ. Υπενθυμίζουμε ότι, με τα σχετικά (ι) και (ια) έγγραφά μας αποκαλύψαμε εγκαίρως την ύπαρξη σχεδίου ενοποίησης των Μετοχικών Ταμείων των ΕΔ, σχέδιο που δεν είναι καινοφανές. Αφορμή των προσφάτων αντιδράσεών μας αποτέλεσαν οι αυθαίρετες και μονομερείς ενέργειες συγκεκριμένης ομάδας θεσμικών αποστράτων (ΕΑΑΣ), οι οποίοι, πιθανώς αναπολώντας τις εποχές που διέταζαν άνευ αντιλογίας, επιχειρούν να οικειοποιηθούν κάποιον υπερθεσμικό ρόλο, απαιτώντας συγκεκριμένες ρυθμίσεις για όλους ανεξαιρέτως. Με το παρόν έγγραφο θα επιχειρήσουμε μια συνολική παρουσίαση του προβλήματος του ΜΤΣ.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

      Η προαναφερθείσα θεσμική ένωση στον ιστότοπο της φιλοξενεί ανακοίνωση με ημερομηνία 17/5/23, με την οποίαν το ΜΤΣ αποκαλείται «Μεγάλος Ασθενής», ακριβώς λόγω οικονομικών προβλημάτων που αναφέρονται σε αυτή. Με αφορμή, λοιπόν, αφενός τις διαμαρτυρίες ε.ε. στελεχών, αφετέρου τα χρονίζοντα προβλήματα του ΜΤΣ που επιβεβαιώνονται τόσο από τους μετόχους του, όσο και από τις δυσχέρειες σε θέματα καταβολών και πληρωμών, οι πρόσφατες δημοσιογραφικές αποκαλύψεις περί ενοποίησης των Μετοχικών Ταμείων δείχνουν να επιβεβαιώνουν πλήρως την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και καθίστανται ιδιαίτερα αξιόπιστες, αφού, όπως θα φανεί και στη συνέχεια, επιβεβαιώνουν και όσα έχουμε αποκαλύψει.

      Προς επίρρωσιν των ανωτέρω, ανατρέχοντας στο διαδίκτυο μπορούμε να βρούμε έως και εκ των έσω καταγγελίες ότι το πρόβλημα ανάγεται τουλάχιστον από τα μέσα  της δεκαετίας του 80 (!). Ενδεικτικά θα αναφέρουμε απόσπασμα από άρθρο που δημοσιεύθηκε σε δημοσιογραφικό ιστότοπο άμυνας (onalert, 31/10/2010): «Η “ασθένεια” του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, αναφέρει, ξεκινά από το 1986, όταν κάποιοι απέκρυπταν ληξιαρχικές πράξεις θανάτου δικαιούχων και εισέπρατταν τα μερίσματα. Για την εξέλιξη του θέματος, ο κ. Σωτηρόπουλος δήλωσε άγνοια. Συνεχίζοντας υπενθυμίζει ότι: Το 1990 η τότε κυβέρνηση ενισχύει το ΜΤΣ με 5 δισεκατομμύρια δραχμές, από τα οποία εισπράχθηκαν τα 3,5 δισ. δρχ και το Ταμείο διεκδικεί μέχρι σήμερα το ποσό του 1,5 δισ. δρχ, δηλ. 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Τη δεκαετία 1990-2000 πωλήθηκαν πολλά κτίρια, χωρίς ωστόσο να λύσουν τα προβλήματα, τα οποία είχαν επικαλεστεί τότε, για να προχωρήσουν στην πώληση των κτιρίων.»

      Σε αυτό το σημείο οφείλουμε να υπενθυμίσουμε για μιαν ακόμα φορά ότι, κατά το παρελθόν έχει υπάρξει σειρά από αναλογιστικές μελέτες [εταιρίας Deloitte το 2006, εταιριών Delloitte και Hewitt το 2010, καθώς και από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2010] που επιβεβαίωναν επίσημα το πρόβλημα της ταμειακής ρευστότητας, θέτοντάς το σε πλήρη γνώση της Ηγεσίας [(γ) σχετικό]. Ως εκ τούτου πρόκειται για ιδιαίτερα περίεργο γεγονός ότι, αντί να προκριθεί ως κατάλληλη η λύση της εξυγίανσης, αντ’ αυτής ήδη από το 2011 είχαν αρχίσει να εμφανίζονται σκέψεις ενοποίηση «των Διοικητικών Συμβουλίων των Μετοχικών Ταμείων», προσπάθεια που εγκαταλείφθηκε κακήν κακώς, διότι, ήδη από τότε, είχε προκαλέσει ιδιαίτερα σοβαρές αντιδράσεις.

      Για να θυμούνται οι παλαιότεροι, να μαθαίνουν οι νεότεροι, αλλά και να μην θεωρούν εσφαλμένα κάποιοι ότι δεν γνωρίζουμε, θα υπενθυμίσουμε μερικά επιλεκτικά σημεία από την ενδεικτική (γ) σχετική μελέτη αναφορικά με την καρδιά του προβλήματος (οι ακόλουθες έντονες επισημάνσεις είναι του πρωτότυπου κειμένου): «3.2 […] Το κατά πόσο είναι σκόπιμο να παραμείνουν στα ΜΤ ή να αποσπαστούν από αυτά εντασσόμενοι στα ήδη υπάρχοντα ταμεία των αντίστοιχων χώρων (αστυνομίας και λιμενικού), είναι κάτι που πρέπει να αποφασίσουν τα ίδια τα ενδιαφερόμενα μέρη και κύρια το ΥΠΕΘΑ το οποίο εποπτεύει αυτούς τους φορείς. Πάντως, αν πρόκειται να παραμείνουν, θα πρέπει οπωσδήποτε να ευρεθούν πόροι που αναλογούν σε αυτές τις κατηγορίες και οι οποίοι σήμερα δεν καταβάλλονται από κανένα. […] Ως προς το θέμα των ασφαλισμένων προτείνουμε: Την αποχώρηση των αστυνομικών και των λιμενικών από ΜΤΣ και ΜΤΝ αντίστοιχα, ή εναλλακτικά, αν αυτό δεν είναι επιθυμητό: Την παραμονή των παραπάνω κατηγοριών στα ΜΤ των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά παράλληλα τον σχεδιασμό προγράμματος χρηματοδότησης, από τα υπουργεία στα οποία υπάγονται οι αστυνομικοί και οι λιμενικοί, το οποίο θα πρέπει να καλύπτει: (α) την συνέχιση της συμμετοχής τους και (β) την έκτακτη αναδρομική χρηματοδότηση των ΜΤ για απώλειες εσόδων που οφείλονται στην μη συμμετοχή των παραπάνω υπουργείων στην χρηματοδότηση των υπαλλήλων τους. […] 4.1 […]  Όπως αναφέραμε στα προηγούμενα, τα ΜΤΣ και ΜΤΝ έχουν ήδη υποστεί πολύ σημαντική οικονομική ζημιά από την μη καταβολή εργοδοτικής εισφοράς ή εργοδοτικής συμμετοχής από την πλευρά της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος όλα αυτά τα χρόνια που οι κατηγορίες αυτές συμμετέχουν στα παραπάνω Μετοχικά Ταμεία. […] Ενδεικτικά και με ένα πρόχειρο υπολογισμό η ζημιά αυτή θα πρέπει να φθάνει τα 700 εκατομμύρια ευρώ τουλάχιστον μόνο για το ΜΤΣ. Η ζημιά αυτή υπολογίζεται ως το συσσωρευμένο ποσό (μαζί με τόκους) της διαφοράς μεταξύ των εσόδων του ΜΤΣ τα οποία προήλθαν  από τις προσωπικές εισφορές των αστυνομικών και των παροχών που καταβλήθηκαν για αυτούς, ως αποτέλεσμα της συμμετοχής τους στο ΜΤΣ για πολλές δεκαετίες. Αν οι αστυνομικοί δεν μετείχαν καθόλου στο ΜΤΣ, τότε το παραπάνω ποσό θα περιλαμβανόταν σήμερα στην περιουσία του ΜΤΣ και η αναλογιστική του ισορροπία θα ήταν βελτιωμένη. Προφανώς, αν οι αστυνομικοί είχαν δημιουργήσει εξαρχής το δικό τους ΜΤ με τις ίδιες εισφορές που καταβάλουν στο ΜΤΣ και τις παροχές που λαμβάνουν από το ΜΤΣ, τότε το δικό τους ΜΤ θα είχε πτωχεύσει προ πολλού. […] 4.2 […] Για τους παραπάνω λόγους, τους οποίους θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικούς, θα πρέπει το συντομότερο δυνατό να διαχωριστούν, από ασφαλιστικής πλευράς, οι αστυνομικοί από τους στρατιωτικούς. Άλλωστε, όπως ήδη αναφέραμε δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος που να συνηγορεί υπέρ της συμβίωσης των δύο αυτών κατηγοριών στον ίδιο ασφαλιστικό φορέα. Ως ένα σημαντικό βαθμό τα ίδια ισχύουν και για την περίπτωση των λιμενικών που φιλοξενούνται στο ΜΤΝ.»   

      Επαναλαμβάνουμε ότι τα παραπάνω προέρχονται από μιαν ιδιαίτερα διαφωτιστική, προ δεκαπενταετίας, αναλογιστική μελέτη, που αφορούσε τη βιωσιμότητα όλων των Ταμείων και η οποία μελέτη δεν ήταν η πρώτη. Ωστόσο, οφείλουμε να επισημάνουμε προς αποφυγή δημιουργίας εσφαλμένων εντυπώσεων, ότι το ΜΤΝ ενσωμάτωσε τις υποδείξεις και με υγιή διαχείριση, επέλυσε τα προβλήματά του, ενώ ήταν το Ταμείο που επλήγη  περισσότερο από το κούρεμα psi (στον αντίποδα προς το ΜΤΣ). Έτσι, τα στελέχη του ΛΣ-Ελ.Ακτ., ενσωματώθηκαν πλήρως και ισότιμα. Το ερώτημα είναι αν συνέβη το ίδιο με τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. και το ΜΤΣ. Αν όχι, γιατί αυτό δεν συνέβη; Κυρίως όμως, τι ενέργειες αναλήφθησαν έκτοτε και γιατί το πρόβλημα στο ΜΤΣ εξακολουθεί να υφίσταται;

      Ωστόσο, τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής:

  • Υπενθυμίζουμε ότι με την παρα.5 του άρθρου 34 του (β) σχετικού, το ΜΤΣ ήταν το μόνο Ταμείο που υπέστη την περικοπή του 2% που αποδιδόταν υπέρ του ΕΛΟΑΣ, διότι σε αντίθεση με τα ΜΤΝ και ΜΤΑ, δεν αντέδρασε με αποτέλεσμα να μην εξαιρεθεί της ρύθμισης.
  • Παράλληλα επί σειρά ετών υπήρχαν σοβαρές δημοσιογραφικές αποκαλύψεις (Έθνος, 27/12/2010) για ετεροχρονισμένες διοικητικές αποκαταστάσεις, σύμφωνα με τις οποίες εν έτει 2010 «‘‘βιομηχανία στρατηγών-μαϊμού’’ με αποτέλεσμα να εμφανίζονται 2.760 ‘‘αρχηγοί’’, 9.050 ‘’αντιστράτηγοι’’ και 7.100 ‘’υποστράτηγοι’’ οι οποίοι κάθε τρεις μήνες εισπράττουν παχυλά μερίσματα τινάζοντας στον αέρα το Μετοχικό Ταμείο Στρατού!».
  • Σε άρθρο της εποχής (Η Άποψη, 20/11/2013) με τίτλο «Εισαγγελέας Διαφθοράς στο ΜΤΣ» και υπέρτιτλο «Δικογραφία φωτιά για υψηλόβαθμους στρατιωτικούς και ιδιώτες.» αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «Τα αδικήματα φέρεται να έχουν διαπράξει μέλη Διοικήσεων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, που από το 2007 δεν έχει πλέον δικά του κεφάλαια και δεσμεύει την τρέχουσα αλλά και τη μελλοντική περιουσία του για πολλά χρόνια ενώ εμφανίζεται να μην γνωρίζει ούτε καν τους οφειλέτες του.»
  • Σε άλλη αρθρογραφία της εποχής (Έθνος, 19/10/2014) επιβεβαιωνόταν με περαιτέρω σχόλια η παρέμβαση της Εισαγγελίας Διαφθοράς, όπου εάν ισχύουν όσα διαβάζουμε: «Τα πυρά των δύο εισαγγελέων κατά των προέδρων και γενικών διευθυντών είναι μαζικά .Η ζημιά του ΜΤΣ υπολογίζεται σε 450 εκατομμύρια. Μεταξύ άλλων οι δύο εισαγγελείς επισημαίνουν ότι οι κατηγορούμενοι φέρονται ότι χορηγούσαν τα μερίσματα χωρίς να έχουν αφαιρέσει προηγουμένων από τα έσοδα των χρήσεων 2008, 2009 και 2010 τις μη ικανοποιηθείσες αιτήσεις ,για την χορήγηση ΒΟΕΑ, οι οποίες είχαν υποβληθεί παρά το γεγονός ότι “ο σχηματισμός των προβλέψεων είναι υποχρεωτικός, ανεξάρτητα αν η χρήση κλείνει με θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα και το ποσό αυτό θα έπρεπε να βαραίνει τα αποτελέσματα της χρήσης, ανεξάρτητα με το εάν έχει καταβληθεί ή όχι στους δικαιούχους”.».

Το ερώτημα, λοιπόν, παραμένει: τι (δεν) συνέβη έκτοτε και το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα;

ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

      Σύμφωνα με το άρθρο 17 (παρα.1β) του (α) σχετικού (όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει), το ύψος του εφάπαξ βοηθήματος βασίζεται στο διανεμητικό σύστημα με τον υπολογιστικό τρόπο που καθορίζεται.

         Σύμφωνα με την παρα.5 του άρθρου 28 του (ε) σχετικού [και συνδυαστικά με το άρθρο 8 του (α) σχετικού] «Οι προϋπολογισμοί – απολογισμοί – ισολογισμοί των ανωτέρω Ειδικών Λογαριασμών εγκρίνονται και από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών». Κοινώς, τα ΜΤ υποχρεούνται ούτως ή άλλως σε εκπόνηση αναλογιστικών μελετών βιωσιμότητας, δίχως καν να απαιτείτο η πρόσφατη ρύθμιση άρθρου 39 του (ζ) σχετικού, το οποίο είχαμε εγκαίρως εντοπίσει και χαρακτηρίσει ως ύποπτο, που μπορούσε να προσεγγιστεί μόνο εκ του πονηρού, μιας και σύστημα είναι διανεμητικό.

      Σύμφωνα με τις παρα.5-6 του άρθρου 29 του (ε) σχετικού, «5. Δεν επιτρέπεται, επί ποινή απολύτου ακυρότητας της σχετικής δικαιοπραξίας, η καθ’ οιονδήποτε τρόπο διάθεση ή εκμετάλλευση της περιουσίας και των διαθεσίμων κεφαλαίων των Ειδικών Λογαριασμών, για οποιονδήποτε άλλο σκοπό εκτός από αυτόν για τον οποίο έχουν συσταθεί και λειτουργούν. 6. Σε περίπτωση συγχώνευσης του Μετοχικού Ταμείου με άλλο παρεμφερές ταμείο ή διάλυσης ή διάσπασης σε άλλα ταμεία ή λογαριασμούς η περιουσία της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου, καθώς και ό,τι πλέον προκύψει στο μέλλον από τη διαχείρισή της στους Ειδικούς Λογαριασμούς, αποτελεί ιδιοκτησία των Ειδικών Λογαριασμών και παραμένει σε αυτούς.»

ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

      Επισημαίνουμε ότι, ο νομοθέτης έχει ήδη προβλέψει για κάθε πιθανή μελλοντική κατάσταση (συγχώνευση, διάλυση κλπ), πως όποια ρύθμιση κι αν λάβει χώρα, όσες συγχωνεύσεις ή νέα ΝΠΙΔ κι αν προκύψουν, ενέργειες σαν αυτές που κυοφορούνται εσχάτως (περί ενοποίησης), προσκρούουν σε τείχος, το οποίο ενισχύεται από τον ιδρυτικό νόμο κάθε ΜΤ.

      Υπό αυτό το πνεύμα, προφανώς και δεν θεωρούμε ότι οι παρεμβάσεις των θεσμικών αποστράτων του ΣΞ είναι τυχαίες, ούτε ότι είναι συμπτωματικό το γεγονός ότι επανήλθαν σε μικρή χρονική συνάφεια με τη ρύθμιση του άρθρου 39 του (ζ) σχετικού, ή την απαράδεκτη ρύθμιση του (στ) σχετικού ως προς το ΒΟΕΑ και μάλιστα σε μια εποχή «κλειστών προϋπολογισμών» οι οποίοι στραγγαλίζουν το ΥΠΕΘΑ σε προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων, υποχρεωτικά εκ των έσω.

      Ωστόσο, όπως έχουμε αναδείξει, οι «εκκλήσεις» των εν λόγω αποστράτων όχι μόνο δεν έδειξαν να βασίζονται σε κάποια διαβούλευση με τις έτερες θεσμικές Ενώσεις αποστράτων ή το συντονιστικό αυτών, αλλά προς μεγάλη μας έκπληξη και αγανάκτηση επιχειρούν να επιβάλουν τη γνώμη τους ως δήθεν δίκαιη, μέσα από μια παντελώς νομικά ατεκμηρίωτη «πρόταση» που είναι εις βάρος όλων των υπολοίπων εν ενεργεία στελεχών και, η οποία θα συμπαρασύρει δυσμενώς ακόμα και τα ε.ε. στελέχη του ΣΞ.

Για την ιστορία, υπενθυμίζουμε ότι έχουμε χαρακτηρίσει την εν λόγω κίνηση ως θεσμική εκτροπή, την οποίαν ως εν ενεργεία στελέχη έχουμε ξεκαθαρίσει ότι δεν ανεχόμαστε και, βεβαίως, εμμένουμε στη θέση μας.

      Ως «μοχλός πίεσης» για να ικανοποιηθεί το ανωτέρω αίτημα των ανωτέρω αποστράτων του ΣΞ, χρησιμοποιείται ήδη η αποδεδειγμένη αδυναμία του ΜΤΣ να καταβάλει στα στελέχη του ΣΞ τα χρήματά τους, τα οποία τους παρακρατούσε για συγκεκριμένο σκοπό καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους με την υποχρέωση να τους τα επιστρέψει. Ωστόσο, η ικανοποίηση του δήθεν «δίκαιου αιτήματος» προσκρούει στο γεγονός ότι «το ταμείον είναι μείον» κατά τη γνωστή λαϊκή ρήση, κατάσταση που έχει επιβεβαιωθεί κατ’ επανάληψη από πλήθος τοποθετήσεων κυβερνητικών αξιωματούχων κατά το πρόσφατο παρελθόν (τέως ΥΕΘΑ, τέως ΥΠΟΙΚ, Αν.ΥΠΟΙΚ κλπ), οι οποίες συνοψίζονται στη φράση «δεν έχουμε για τους στρατιωτικούς», κάτι που έχουμε αναδείξει κατά το παρελθόν [σχετικό (θ)].

      Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια εποχή που τα νέα στελέχη των ΕΔ, είτε παραιτούνται, είτε απολύονται, ενώ παράλληλα, ως έχουμε αναδείξει, τα κίνητρα για να εισέλθουν οι νέες και οι νέοι στις ΕΔ απουσιάζουν πλήρως μιας και οι ΕΔ καθίστανται ολοένα και λιγότερο ελκυστικές, ενώ παράλληλα τάξεις που φτάνουν στο τέλος της σταδιοδρομίας τους είναι μεγαλύτερες (αριθμητικά) από αυτές που τροφοδοτούν τα Ταμεία. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι, τα Ταμεία, όχι μόνο να στερούνται ούτως ή άλλως σημαντικών εσόδων, αλλά να αποκτούν και νέους δικαιούχους άμεσης καταβολής, γεγονός που καθιστά κρίσιμη κάθε πηγή χρηματοδότησής τους.

ΚΥΟΦΟΡΟΥΜΕΝΗ ΛΥΣΗ

      Η κυοφορούμενη λύση που έχει ήδη διαρρεύσει στο διαδίκτυο σε δημοσιογραφικούς ιστοτόπους του ρεπορτάζ άμυνας (militaire), επιβεβαιώνει πλήρως τις θέσεις μας και, πλέον, δεν επιδέχεται αμφισβήτησης. Μάλιστα, οι τελευταίες, έτερες δημοσιογραφικές αποκαλύψεις (armyvoice, 10/3/24) περί «έξωσης» του ΜΤΣ από το ίδιο του το κτίριο (ισόγειο), για να στεγαστεί ένα ΝΠΙΔ που ακόμα δεν υφίσταται καν, άρα είναι αδύνατον να έχει συμμετάσχει στις πλειοδοτικές διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος, αποδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας, όχι μόνο την ύπαρξη σχεδίου ενοποίησης, αλλά και τον κατεπείγοντα χαρακτήρα αυτού.

      Με το παρόν έγγραφο, το μόνο που θα κάνουμε θα είναι να συνδέσουμε όσα προκύπτουν από το έγγραφο του ΥΠΕΘΑ, που έχει ήδη διαρρεύσει, με τα γεγονότα, ώστε να γίνει απολύτως κατανοητό αυτό που πρόκειται να συμβεί. Ένα «έγκλημα» που αναμένουμε να ολοκληρωθεί σε πέντε φάσεις:

              α.   Φάση «Α»: Δημιουργία ενιαίου φορέα Διαχείρισης Περιουσίας των ΜΤ και συνακόλουθα αντίστοιχης εταιρίας (διάστημα από 16/2/24 έως 10/1/25, με ενδιάμεσα στάδια). Το εν λόγω ΝΠΙΔ προβλέπεται να απορροφήσει το ΥΠΑΑΠΕΔ και θα διοικείται από «Επενδυτική Επιτροπή».

              β.   Φάση «Β»: Αφαίμαξη και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των Ταμείων (διάστημα από 16/2/24 έως 16/3/24), η οποία (συμπεριλαμβανομένων των εσόδων από τη στέγαση του προσωπικού ή των η λειτουργία των Λεσχών) θα εκχωρηθεί άνευ όρων σε ένα νέο ΝΠΙΔ το οποίο θα απορροφήσει την ΥΠΑΑΠΕΔ και το οποίο θα διοικείται από μια Επενδυτική Επιτροπή. Αυτό με τη σειρά του θα σημάνει σοβαρή απώλεια εσόδων.

              γ.   Φάση «Γ»: Κατάργηση των χρηματοδοτήσεων των ΜΤ (διάστημα από 30/1/24 έως 27/7/24, με αναδρομικότητα από 1/1/24), με βάση, αφενός τις εισφορές, αφετέρου με αναπροσαρμογή των κρατήσεων από τα εξοπλιστικά προγράμματα με τρόπο που ευνοεί αποκλειστικά τον ΣΞ αλλά και την ΕΛ.ΑΣ. [δηλαδή πλήρη ικανοποίηση των αιτημάτων της ΕΑΑΣ (ανακοίνωση από 3/5/22 με τίτλο «Δίκαιη κατανομή των πόρων προερχόμενων από την κράτηση 4% επί των εξοπλιστικών προγραμμάτων ΕΔ»). Συνδυαστικά το γεγονός αυτό θα σημάνει το βέβαιο οικονομικό στραγγαλισμό των ΜΤ, αφού πλέον θα αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, με αποτέλεσμα να πρέπει είτε να οδηγηθούν σε κατάρρευση, είτε να «εκμηδενίσουν» στο πλαίσιο του διανεμητικού χαρακτήρα τους τις δικαιούμενες επιστροφές προς τα στελέχη (εφάπαξ, ΒΟΕΑ, μερίσματα κλπ), καθ’ όσον ο διανεμητικός χαρακτήρας άρχεται από 1/1/2015, άρα επί πολλά έτη ακόμα θα υφίστανται στελέχη που θα έχουν λαμβάνειν το εφάπαξ βοήθημα με βάση το προγενέστερο καθεστώς, το οποίο θα κριθεί ασύμφορο.

              δ.   Φάση «Δ»: Εκπόνηση αναλογιστικών μελετών βιωσιμότητας των ΜΤ (διάστημα 28/7/24 έως 5/9/24), στο πλαίσιο του ν.5018/2023, στα πορίσματα των οποίων θα «εξεταστεί η πιθανότητα ενοποίησής τους» σε ένα Ταμείο.

              ε.    Φάση «Ε»: Αδυναμία των ΜΤ να ανταπεξέλθουν, άρα κατάρρευση. Ενοποίηση Ταμείων (διάστημα από 28/7/24 έως 15/10/24). Η μόνη, αναγκαία «λύση», σχεδόν ως μάννα εξ ουρανού, προκειμένου να αποφευχθεί η χρεωκοπία, θα είναι η ενοποίηση των ΜΤ η οποία θα έχει δύο κύρια προσδοκώμενα «οφέλη»:

  • Πρώτον, τα αποθεματικά θα συγχωνευθούν καθ’ υπέρβαση του νόμου (η πρόσφατη υπέρβαση του άρθρου 16 του Συντάγματος κατά τη θεσμοθέτηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων αποδεικνύει εμπράκτως ότι τέτοιου είδους «αγκυλώσεις», όπως η τήρηση του νόμου, θεωρούνται περιττές ευτέλειες). Ως απόρροια αυτής της ενέργειας, το ΜΤΣ θα μπορέσει να διαθέσει σε κάποιους λίγους χρήματα των άλλων ταμείων, ενέργεια που θα παρουσιαστεί ως «εξυγίανση». Μόνο που αυτό απλώς θα μεταφέρει την έκρηξη της βόμβας κατά ελάχιστα έτη στο μέλλον, όπως θα φανεί και στη συνέχεια.
  • Δεύτερον, θα ανοίξει το δρόμο για την αφαίμαξη των αποθεματικών των ΜΤ, τα οποία, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο για επενδυτικούς σκοπούς. Και σε αυτό το σημείο υπεισέρχεται η Επενδυτική Επιτροπή που θα διοικεί το νέο ΝΠΙΔ που θα απορροφήσει και την ΥΠΑΑΠΕΔ.

      Το ενδιαφέρον της πέμπτης φάσης είναι το εξής: αφού αναλάβουν την πλήρη διαχείριση της περιουσίας, αφού γίνει ο διαμοιρασμός με βάση «τον αριθμό μελών» (διάστημα 30/1/24 έως 27/7/24), ακολούθως (διάστημα 6/9/24 έως 15/10/24) θα εξεταστεί εάν πρέπει να διαχωριστεί το προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. από το προσωπικό του ΣΞ. Αφού, δηλαδή, πρώτα θα έχει αποκτήσει το νέο ΝΠΙΔ δικαίωμα διαχείρισης ολόκληρης της περιούσιας.

      Ωστόσο, τι θα προκύψει από όλα αυτά ως επόμενη, διάδοχη κατάσταση; Μα, βεβαίως, η επικουρική ασφάλιση, προς μεγάλη ικανοποίηση των συνδικαλιστών του Υπουργείου, οι οποίοι την έχουν ζητήσει, σχεδόν με παράπονο λόγω της εξαίρεσης, κατά το παρελθόν. Εντούτοις, εδώ υφίσταται ένα πρόβλημα, διότι δεν θα είναι επικουρική ασφάλιση με χρηματοδότηση από το κράτος, αλλά με προσωπικές επενδυτικές ενέργειες, όπως εξάλλου προβλέπει ο νόμος ν.4997/2022.

      Καθίσταται σαφές, λοιπόν, ότι με μια λύση που θα έρθει «αναγκαστικά» στο πλαίσιο μιας αυτοεκπληρούμενης προφητείας (ήτοι της οδήγησης των ΜΤ σε υποχρεωτική κατάρρευση) θα ξεπεραστεί και ο σκόπελος που σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, δεν επιτρέπει την παράλληλη ύπαρξη και μετοχικής σχέσης και επικουρικής ασφάλισης. Αυτός είναι και ο λόγος που επιδιώκεται η πρόβλεψη σε βάθος 50ετίας, με σταδιακές προσαρμογές μερισμάτων κλπ, προκειμένου η μετάβαση να έρθει σταδιακά και τα στελέχη κάθε χρόνο να χάνουν και κάτι περισσότερο σε σχέση με τον προηγούμενο. Κοινώς, η αποδεδειγμένα αποτυχημένη «συνταγή» του κατακερματισμού του επιδόματος Στόλου σε «τίποτα» προς πολλούς, θα εφαρμοστεί «με επιτυχία» και στα ΜΤ, ως μερίδια του «τίποτα» (όπως αντίστοιχα) σε όσους προλάβουν, στη φιλοσοφία «όσα έχουμε, τόσα δίνουμε».

      Προς αποφυγή παρερμηνειών: όλα τα παραπάνω προκύπτουν επαγωγικά από την λεπτομερή καταγραφή τους, ανά φάσεις, αρμοδίους και επιδιωκόμενα αποτελέσματα στο έγγραφο του ΥΠΕΘΑ που έχει διαρρεύσει στα ΜΜΕ του ρεπορτάζ άμυνας, το οποίο επιβεβαιώνει πλήρως όσα αποκαλύπτουμε εδώ και μήνες στο πλαίσιο της φιλοσοφίας για διαρκή εσωστρεφή προσπάθεια εξεύρεσης πόρων, τα οποία διαρκώς διαψεύδει η Ηγεσία.

      Ωστόσο, το χειρότερο όλων είναι το εξής: όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν προς τη (συνηθισμένη) ενεργοποίηση διπλού εσωτερικού κοινωνικού αυτοματισμού, μέσα από χρήση συγκεκριμένων «όρων» που θα φέρουν:

  • Στη μία περίπτωση αντιμέτωπα τα εν ενεργεία στελέχη των ΕΔ κατά Κλάδο (δηλαδή, τα στελέχη του ΣΞ από τη μία πλευρά και τα στελέχη του ΠΝ και της ΠΑ ως θιγόμενα από την άλλη), ακριβώς όπως είχε συμβεί το 2014 με τους στρατιωτικούς και την υπόλοιπη κοινωνία (με αφορμή την απόφαση του ΣτΕ), κατάσταση κατά την οποίαν η τότε Ηγεσία όχι μόνο δεν προστάτεψε τους στρατιωτικούς, αλλά απεναντίας τους εξέθεσε, αφήνοντάς μας απολύτως απροστάτευτους.
  • Στη δεύτερη περίπτωση τα παλαιά στελέχη του ΣΞ (που βρίσκονται κοντά στην αποστρατεία) με όλα τα υπόλοιπα στελέχη του ΣΞ.

Και, δυστυχώς, όπως συνέβη το 2014, το επιχείρημα που θα κυκλοφορήσει προκειμένου να «πείσει» θα είναι το εκβιαστικό «ή θα πάρετε λιγότερα όπως λέμε, ή θα τα χάσετε όλα», παραβλέποντας τη λεπτομέρεια, ότι θα τα χάσουν όλα επειδή έτσι θα νομοθετήσει η Πολιτεία, πιθανώς φέρνοντας μια δυνητικά αντισυνταγματική διάταξη.

              Κύριε Υπουργέ.

      Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους: όλοι συνομολογούν ότι το ΜΤΣ έχει προβλήματα. Ωστόσο, σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας και από την στιγμή που αποτελεί κοινή παραδοχή ότι δεν υπάρχει λύση στο πρόβλημα (αντίληψη την οποίαν δεν συμμεριζόμαστε), τότε οι Διοικήσεις του Ταμείου είναι αυτές που τα φέρονται να τα έχουν επιτρέψει ή και πολλές φορές προκαλέσει. Μας προκαλεί δε τεράστια εντύπωση το γεγονός ότι δεν έχουν κινητοποιηθεί αυτεπαγγέλτως εκ νέου οι αρμόδιες διαδικασίες, από την στιγμή που σύμφωνα με το άρθρο 28 του (ε) σχετικού «Οι προϋπολογισμοί – απολογισμοί – ισολογισμοί των ανωτέρω Ειδικών Λογαριασμών εγκρίνονται και από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών», πόσω μάλλον όταν έχουν υπάρξει κατά το παρελθόν παρεμβάσεις εισαγγελέων.

      Εφόσον, λοιπόν, επιβεβαιώνονται και νέες, πολύ σοβαρές ενδείξεις περί κακοδιαχείρισης, όπως εξάλλου αφήνεται να εννοηθεί από τις τοποθετήσεις των θεσμικών αποστράτων, αυτές θα πρέπει να εξεταστούν και πιθανώς όχι εκ του μηδενός, αλλά από το σημείο στο οποίο είχαν σταματήσει οι προηγούμενες έρευνες, η τύχη του πορίσματος των οποίων δεν έχει προς ώρας διασαφηνιστεί.

      Κατ’ αρχάς, οφείλει να διερευνηθεί αρμοδίως αν έχει υπάρξει συμμόρφωση με τα πορίσματα των αναλογιστικών μελετών των προηγούμενων 15-20 ετών. Το γεγονός δε ότι τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. παραμένουν ακόμα στο ΜΤΣ ως μέτοχοι υποδηλώνει ότι δεν έχει υπάρξει συμμόρφωση. Η επιδιωκόμενη λύση της ενοποίησης των ΜΤ δεν πρόκειται να επιλύσει κανένα πρόβλημα, απλώς θα μεταθέσει χρονικά για ελάχιστα χρόνια αργότερα (πιθανότατα εντός της επόμενης τριετίας) την έκρηξη μιας βόμβας (ΕΛΟΑΣ/ΒΟΕΑ) που, προφανώς, είναι ήδη έτοιμη να σκάσει. Το ζητούμενο, όμως, δεν είναι η βόμβα του ΜΤΣ να μην σκάσει τώρα, αλλά να μην σκάσει ποτέ, ούτε βεβαίως να χάσουν τα χρήματά τους οι συνάδελφοι του ΣΞ λόγω πιθανής κακοδιαχείρισης, ή οι συνάδελφοι του ΠΝ και της ΠΑ λόγω συγχώνευσης με μία μαύρη τρύπα, η οποία, για άγνωστους λόγους, προφανώς εξυπηρετεί να διατηρείται.

      Από το σύνολο των προαναφερθέντων προκύπτει ξεκάθαρα ότι, η Πολιτεία ούτε κατά το ελάχιστο δεν ενδιαφέρεται για την «εξυγίανση» του ΜΤΣ και αυτός είναι ο λόγος που πρόκειται να επιφέρει την ισοπεδωτική καταστροφή και των τριών Ταμείων, ανοίγοντας έτσι το δρόμο στην πολυπόθητη αφαίμαξη τόσο του κοινού (αναξιοποίητου βάσει νόμου) αποθεματικού, όσο και όλων των περιουσιακών στοιχείων. Εντούτοις, είμαστε βέβαιοι ότι τα αποτελέσματα μιας τέτοιας ενέργειας δεν έχουν αξιολογηθεί επαρκώς.

      Κατόπιν των ανωτέρω δηλώνουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι, από την στιγμή που δεν κινούνται οι προβλεπόμενες αυτεπάγγελτες διαδικασίες παρά τις εκ των έσω μομφές για κακοδιαχείριση (που προστίθενται στην αποδεδειγμένη κακοδιαχείριση του παρελθόντος), η Ομοσπονδία μας, με πλήρες αίσθημα ευθύνης έναντι του κόπου όλων των συναδέλφων μας και εφόσον το νομοθέτημα-έκτρωμα λάβει σάρκα και οστά, γνωστοποιεί την πρόθεσή της να κινηθεί νομικά κατά παντός υπευθύνου για απόδοση ευθυνών, συμπεριλαμβανομένων όσων με τις αυθαίρετες προτάσεις, σε ένα δήθεν πλαίσιο ανύπαρκτων υπερθεσμικών αρμοδιοτήτων, επιχειρούν να προκαλέσουν (ακόμα κι εν αγνοία τους) σοβαρή βλάβη σε άλλους συναδέλφους.

      Η λύση στα προβλήματα του ΜΤΣ έχει γνωστοποιηθεί από το 2010 (αν όχι νωρίτερα), και διαπιστώνουμε ότι δεν εφαρμόστηκε. Το γιατί δεν εφαρμόστηκε (όπως έπραξε το ΜΤΝ) δεν μας απασχολεί. Μας ενδιαφέρει μόνο το ότι δεν εφαρμόστηκε. Είναι βέβαιο ότι η μη συμμόρφωση οφείλει να έχει ονοματεπώνυμα, τα οποία θα βρεθούν και από τα οποία θα ζητηθεί να λογοδοτήσουν. Οι ευθύνες όλων, όπου υφίστανται, προφανώς είναι συγκεκριμένες και θα προσωποποιηθούν.

              Κύριε Υπουργέ.

      Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι παραλάβατε μια κατάσταση ασφυκτική, για την οποίαν πιθανότατα, δεν ευθύνεται ούτε ο προκάτοχός Σας, αλλά ούτε καν και οι υπουργοί πριν από αυτόν. Η Ομοσπονδία μας έχει ξεκαθαρίσει ότι θα Σας στηρίξει σε κάθε προσπάθειά Σας που αποσκοπεί στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των στρατιωτικών. Γι’ αυτό και θεωρούμε βέβαιο ότι η ολοκλήρωση αυτού του εμφανώς «προμελετημένου εγκλήματος» δεν είναι προϊόν δικών Σας πρωτοβουλιών, αλλά έξωθεν παρεμβάσεων που σχετίζονται με τα «δημοσιονομικά περιθώρια».

      Ως εκ τούτου, ευελπιστούμε ότι δεν θα επιλέξετε να γίνετε μέρος ενός προβλήματος που θα προκαλέσει όχι απλή έκρηξη, αλλά τη διάλυση των ΕΔ διά της πρόκλησης πανικού, μιας και είναι προφανές ότι χιλιάδες στελεχών θα σπεύσουν να υποβάλλουν αιτήσεις αποστρατείας για να προλάβουν τυχόν εξελίξεις (όπως κατ’ αναλογία είχε συμβεί και στο παρελθόν, με τις αλλαγές στο σταδιοδρομικό και ασφαλιστικό πλαίσιο, καθώς και το εφάπαξ, οι φημολογούμενες μειώσεις επί του οποίου σύμφωνα με αρθρογραφία του 2013 της εφημερίδας Καθημερινή της Κυριακής, ήταν υπεύθυνο για 1.100 παραιτήσεις το 2012 και δέκα παραιτήσεις τη μέρα για τους πρώτους μήνες του 2013).

      Η Ομοσπονδία μας θα Σας βοηθήσει να αναλάβετε κάθε δυνατή ενέργεια, ώστε τα Μετοχικά Ταμεία να παραμείνουν ως έχουν, αυτόνομα και ανεξάρτητα όπως ισχύει μέχρι σήμερα από τους ιδρυτικούς τους νόμους, με το σύνολο των περιουσιακών τους στοιχείων, ενώ παράλληλα το ΥΠΕΘΑ θα ασκεί τον εποπτικό έλεγχο που ο νόμος ορίζει για το καθένα απ’ αυτά. Αποτελεί πεποίθησή μας ότι, με σωστές ενέργειες και τα Ταμεία θα είναι απολύτως βιώσιμα και ο κόπος των συναδέλφων μας απολύτως διασφαλισμένος. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό επιθυμείτε κι Εσείς. Και θεωρούμε βέβαιο ότι το ΜΤΣ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, πιθανώς και με την αμέριστη βοήθεια της ΕΑΑΣ, θα συνδράμουν προς αυτή την κατεύθυνση.

      Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία. 

      Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.